Rodzaje umów między pracownikiem a pracodawcą
Praca to nie tylko sposób na życie, ale przede wszystkim obowiązek moralny każdego zdrowego człowieka. W kraju takim jak nasz pracując nie tylko dokładamy się do budżetu emerytalnego, ale przyczyniamy się także do wzrostu PKB i ogólnego rozwoju kraju. Jednak pracownika i pracodawcę mogą łączyć różne rodzaje umów i współpracy. Oto kilka przykładów.
Umowy o pracę
Umowa o pracę daje zawsze najwięcej praw pracowniczych i pełną ochronę związaną ze zwolnieniem, urlopami i innymi dodatkowymi czynnikami. Dodatkowo też dzięki płaceniu pełnych składek nasza emerytura najbardziej rośnie i po zakończeniu aktywności zawodowej możemy liczyć na większe wpływy. Pierwszą umową, jaką otrzymujemy jest zwykle umowa na okres próbny. Zazwyczaj trwa ona od miesiąca do trzech i nie wiąże pracodawcy z pracownikiem na dłuższy okres, po jej zakończeniu podejmowana jest decyzja. Kolejna umowa to zwykle umowa o pracę na czas określony będąca kolejnym krokiem, który wiąże tylko na czas jej obowiązywania i może być przedłużona zarówno na kolejny czas określony, jak i stać się umową o pracę na czas nieokreślony.
Samozatrudnienie
O umowach cywilnoprawnych opowiemy więcej przy innej okazji. Dziś skupimy się rodzaju współpracy, które w świetle prawa nie jest świadczeniem pracy, ale coraz powszechniej wypiera on inne rodzaje umów. Chodzi tutaj o samozatrudnienie, czyli założenie przez „pracownika” własnej firmy i świadczenie jej na rzecz „pracodawcy”. Największą zaletą dla pracodawców jest możliwość wliczenia pełnego wynagrodzenia w koszta podatkowe, a dodatkowo odciążenie wynikające z przejścia obowiązków związanych z zapewnieniem badań lekarskich i innych dopuszczeń właśnie na pracownika.
Pobliska firma zatrudnia wielu kierowców na samozatrudnieniu, inspekcja pracy zainteresowała się już nimi
W świecie usług finansowych samozatrudnienie to powszechna praktyka