Faktura proforma – co to dokładnie jest?

We współczesnym świecie wyróżnia się wiele różnych faktur. Jedną z nich jest faktura proforma. Co ważniejsze nie jest to faktura poświadczająca przeprowadzenie jakiejkolwiek transakcji. Nie można więc nazwać jej dokumentem księgowym. Wysyła się ją potencjalnym klientom jako swego rodzaju ofertę, informując ich o tym, jakie dane znajdą się na normalnej fakturze, czy też z czego się będzie ona konkretnie składała.

Taki sam wygląd jak faktura VAT

Pod kątem wyglądu faktury proforma niczym nie różnią się od zwykłych faktur VAT, więc można je niekiedy pomylić, co może zakończyć się sporymi konsekwencjami dla właścicieli firm. Taka faktura musi mieć jednak:

  • odpowiedni numer,
  • tytuł,
  • datę,
  • treść i przedmiot transakcji,
  • cenę jednostkową oraz całościową.

Jest tego trochę, dlatego też warto znać się na fakturowaniu, aby nie popełnić w tym zakresie żadnego błędu.

Wysyłanie faktury proforma do klientów biznesowych

Zwykle fakturę proforma wysyła się swoim klientom w momencie, gdy nawiązuje się z nimi kontakty biznesowe. Wtedy też można nieco bardziej zacieśnić współpracę pomiędzy obiema stronami i zyskać na zaufaniu.

Regulowanie relacji między partnerami biznesowymi

Głównym zadaniem faktury proforma jest to, że ma ona regulować wszelkie relacje między partnerami biznesowymi. Po to została stworzona i chociaż nie pełni roli dokumentu księgowego odgrywa bardzo znaczącą rolę na polskim rynku. Wystawiający stosują ją wtedy, kiedy chcą przedstawić kontrahentom oferty, czy też przypomnieć im o zbliżającej się zapłacie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *